Hva er Ungdata?

Ungdata er lokale barne- og ungdomsundersøkelser der skoleelever over hele landet svarer på spørsmål om hvordan de har det, og hva de driver med på fritiden. Undersøkelsene er tilpasset barn og ungdom på mellomtrinnet (5.-7.-trinn), ungdomstrinnet og i videregående opplæring.

Hvordan gjennomføres Ungdata?
Ungdata-undersøkelsene gjennomføres på skolene i skoletiden. Elevene svarer på et elektronisk spørreskjema ved å logge seg inn med en tilfeldig engangskode. Før elevene svarer får de nødvendig informasjon om formålet med undersøkelsen, at det er frivillig å delta og forhold knyttet til personvern og beredskap.

Skolene har instruks om å gjennomføre Ungdata etter de rammer og prosedyrer som Ungdatasenteret har lagt for undersøkelsen. Dette skal sikre at personvernet ivaretas og at elevene vet hvem de kan kontakte i etterkant dersom de har behov for å snakke med en voksen.

Undersøkelsen gjennomføres i uke 8-9. Undersøkelsen er elektronisk.

Les mer om ungdata: https://www.ungdata.no/