Vi startet dagen med inspirasjonsforelesing holdt av Asta Balto, der searvelatnja og tradisjon i nye praksiser var hovedtemaet. Sámi allaskuvla har tilpasset searvelatnja-begrepet til samisk pedagogikk der searvelatnja refererer til en læringsarena hvor deltakerne utvikler kompetanse gjennom interaksjon og ut fra hverandres erfaringsgrunnlag og et holistisk samisk perspektiv (SJS self study report) 

Så fikk vi høre fra forsker ved Sámi allaskuvla, Anne Birgitte Fyhn, om hvordan hun har arbeidet med og forsket på kultur og språk i matematikkfaget, for å implementere lokal kultur /immatriell kulturarv (vuoiŋŋalas kulturárbbi) i matematikkfaget.

Før vi gikk til gruppearbeidet, fortalte Frid og Margrethe fra SJS om egne erfaringer fra Thinking classroom/smiehttiluohkkálatnja. Dette er en undervisningsmetode som aktiviserer elevene mer i oppstarten av nye tema, og der elevene kan jobbe med egne problemstillinger i forhold til valgte tema. 

Etter en god lunsj jobbet vi gruppevis i seksjoner, der oppdraget var å se på hvordan vi kunne bruke kultur og språk i fagene våre, og samarbeide innad på skolen og på tvers av skolene.

Disse dialogsamlingene (DeKomp) er et samarbeid mellom UiT, Sámi Allaskuvla, SJS og SJSB. Dette samarbeidet startet skoleåret 2023/2024. Vi får veiledning fra UiT og Sámi Allaskuvla på temaer vi ønsker å bli bedre på ved skolene våre. I februar skal vi til Kautokeino for å gjennomføre den andre dialogsamlingen dette skoleåret.