Fredag morgen gikk vi til Stortinget. Utenfor Oslo domkirke stoppet vi og snakket om hendelsene 22. juli 2011. Jernrosene er et minnesmerke etter rosehavet, som oppsto etter at mange folk la roser utenfor Oslo domkirke i dagene etter de dramatiske hendelsene.

Onsdag 6. mars var stortingspresident Masud Gharahkhani på besøk i Karasjok. Da vi kom til Stortinget fredag 8. mars, ønsket han å treffe oss igjen. Hovedmålet på fagdagen var læringsspillet «Demo» på Stortinget. Elevene lærte om demokratiet, og deltok i demokratiske prosesser som stortingsrepresentanter.

Før læringsspillet begynte, måtte elevene svare på en undersøkelse, og resultatet av denne avgjorde hvem som kom på samme politiske parti i læringsspillet. Dette var et veldig godt opplegg, elevene var svært fornøyde og deltok aktivt i arbeidsoppgavene. De øvde på argumentasjon, deltakelse i politiske debatter og å bruke parlamentarisk språk. I historiefaget fikk de repetert hvordan demokratiet i Norge fungerer og maktfordelingsprinsippet.

Da vi var ferdige med besøket på Stortinget, var det lunsjtid. Vi ønsket å ta bilde foran den andre søylen i Norges demokratiske maktstruktur: slottet. Hver fredag er det statsråd, så kongen var opptatt. Da kunne vi ikke dra til slottet på besøk.

Den tredje søylen i Norges maktstruktur er Høyesterett. Da vi var i Oslo, var Karasjok-saken en stor hendelse i Høyesterett, og vi tenkte å dra innom rettssaken dersom vi kunne komme inn. Fredag 8. mars var nest siste dag i rettsforhandlingene, og vi kom inn i rettssalen mens Karasjok-sakens advokater forklarte sin side av saken. Elevene fikk oppleve litt av Høyesteretts «ånd», og kanskje også litt mer innsyn i/interesse for samisk politikk og demokrati, selv om språket var litt vanskelig. Karasjok-saken er viktig for ungdommene som skal bo i Karasjok i framtida.

Denne dagen var en fagdag i historie, og når vi gikk rundt i Oslo, hadde vi også muligheten til å undersøke andre tema enn demokrati. Andre verdenskrig, industrialisering og 22. juli er hendelser som fortsatt kan se spor etter i Oslo.

Ser vi ned, kan vi se minnesmerker fra andre verdenskrig: Snublesteiner. Over 700 norske jøder ble drept av tyskerne under andre verdenskrig, og snublesteinene er små minnesmerker på gaten utenfor husene der de bodde.

22. juli 2011 skjedde det fryktelige ting i Oslo og på Utøya. Utenfor VG-huset ser vi fortsatt nyhetene fra den dagen i utstillingsmonteren (før angrepet skjedde).

Før vi ankom hotellet hvor vi bodde, gikk vi langs Akerselva. Der ble de første tekstilfabrikkene i Norge etablert, og vi kan se flere spor langs elva etter industrialiseringa.

Om kvelden gikk jeg og min kollega en spasertur, men vi hadde mistet elevene. Med bildet av eventyrbrua ønsker vi å takke for de fine opplevelsene på turen.

Tekst og bilder: Margrethe Sakshaug