Tre års arbeid med dokumentering
Sámi joatkkaskuvla i Kárášjohka, samisk videregående skole i Karasjok har brukt de siste tre årene på å dokumentere hver minste lille detalj i forhold til hvordan skolen jobber med å styrke og utvikle samisk språk og kultur som grunnlag for den pedagogiske praksisen som gjennomsyrer skolens daglige virksomhet. Rektor leverte i fjor en rapport om skolen til Winhec-gruppen og arbeidet tilsvarer en masteroppgave i størrelse.
Winhec-medlemskap er viktig for alle
Rektor Synnøve Solbakken-Harkonen sier at Winhec er viktig for skolen, fordi det er viktig for våre elever å bli kjent med andre urfolksungdom. Hun håper at våre elever får kontakt og samarbeid med andre urfolks ungdom. Videre sier hun at det er viktig at vi lærer om andre urfolk og vi har sikkert noe vi kan bidra med til andre urfolk. Rektor håper at skolen blir godkjent som Winhec-skole, som innebærer å få kvalitetsstempel på at vi er en urfolksskole.
Forhåndsproduserte filmer
Winhec-gruppen skulle etter planen besøke skolen sist uke, men Covid-19 pandemien hindret dem til å besøke oss fysiskt. Derfor fikk medieelevene utfordringen med å sende direktesendinger via Zoom, med både forhåndsproduserte filmer som Jan Helmer Olsen og Sámmol Nystad har produsert de siste to månedene og flerkameraprodusert direktesendinger.
Samarbeid med Ávvir
Medieseksjonen fikk en bratt læringskurve med å lære seg flerkameraproduksjon. Under kyndig og uvurdelig samarbeid med den samiske avisen Ávvir og Per Christian Biti fikk mediaseksjonen lære og erfare hvordan en slik produksjon foregår.
Elever som konferansierere
Stine Lise Nordsletta Somby og Alexander Joseph Nasser var stødige konferansiere som geiledet Winhec-gruppen på samisk og engelsk gjennom flere dager. Stine Lise sier at hun har lært mye av dette arbeidet. Hun sier at hun har fått lærdom for livet og hun sier at utfordringer som dette bare viser at det er lurt å utfordre sin egen komforsone. Det går alltid bra uansett hva man begir seg ut på sier hun med et stort smil. Alexander er også fornøyd med uken som gikk. han sier at det var litt stress, men det gikk bra. Han sier at han tror at Winhec-gruppen syntes det var artig å følge med på aktivietene fra skolen.
Fokus på urfolk
Alexander sier at han har lært at skolen har et større fokus på urfolk enn det han først antok. Rektor Synnøve er veldig glad over å høre at elevene ser og opplever at skolen anser Winhec som viktig, men at elevene også ser verdien i det å ha fokus på urfolk. De siste tre årene har hun ledet skolens arbeid med å dokumentere og utvikle skolen ytterligere for å sørge for at den samiske filosofien skal ligge til grunn i all pedagogisk virksomhet ved skolen. Alexander sier at de som elever har jobbet mye med temaet dekolonisering. Han opplever at det er mer samiskinspirerte temaer i timene, samisk lærerne tar større initiativ utenfor samisktimene og de som elever har også jobbet mere rundt skolen for å synliggjøre det samiske.
Utfordringer de siste ukene
Rektor sier at hun de siste ukene har krevd ganske mye av lærerne, som i tillegg har hatt mye arbeid med undervisning og planlegging og andre ting ved jobben som har krevd mye av deres tid. Hun sier at det til tider har vært utfordrende å klare å engasjere lærere med kanskje litt lite blodsukker på slutten av arbeidsdagen, men sist uke har hun god tro på at skolen har lyktes med arbeidet hun og skolens Winhec-gruppe har lagt ned av tid.
Winhec-medlemskap er kvalitetsstempel
Rektor sier også at det har vært en lærerik uke og at alle er blitt utfordret til å snakke engelsk gjennom hele uken, selv om alle gruppene hadde tilgang på tolk under intervjuene, så har de fleste valgt å selv kommunisere på engelsk. Språklige egenskaper vil bli viktige fremover, fordi rektor har stor tro på at skolen skal få godkjent medlemskap i Winhec-gruppen. Dette vil å såfall bety at skolen starter samarbeid med urfolksskoler over hele verden. Rektor avslutter med å si at hennes ønsker er at elevene ved skolen om et år har samarbeid med andre urfolk. I tillegg sier hun at Winhec-gruppen kom med et råd om hva skolen skal fortsette med, og det er å være med på utvikle lokalsamfunnet. Som lærer og ansvarlig for skolens hjemmeside forstår jeg at vi som lærere må sørge for å holde et stabilt blodsukkernivå, da vår rektor har nye planer på lur.