Læreren forteller at elevene i første delen av fagdagen øvdee seg på eksamensoppgaver på skolen. Den andre delen fikk elevene slev bestemme hva de skulle gjøre, og de valgte da en skutertur. Opplæringsloven §1-1 er tydelig på at elevene skal få påvirke og ha medbestemmelse for sin egen opplæring. Derfor er det den enkeltes lærer sitt ansvar å legge til rette for opplæringssituasjoner der elevene får påvirke undervisningsformene, Denne gangen var engelslærer for yrkesfagelevene selv elev og elevene var lærere. 

Samisk oppdragerverdier sentrale 
En slik undervisningsmåte støtter det Asta Balto (1997) skriver, nemlig at et menneske utvikler seg gjennom samarbeid når vedkommende naturlig gjennom samtaler løser saker. Gjennom samarbeid fikk disse yrkesfagelevene i en naturliog setting styrket deres nettverk, da de gjennom samarbeid planlagte og gjennomførte skuterture. Samarbeid styrker nettverksfølelsen som på sin side styrker føelsen "jeg klarer meg", som igjen styrker følelsen av livsmestring og slik den enkelte elevs sin selvfølelse.

 

Elevene guider
Disse yrkesfagelevene visste godt hvilke løyper de skulle kjøre. Ved ankomst til  Bittejávrái så ordnet de bålplass og fyrte bål. Selvfølgelig så snakket alle bar engelsk og læreren forteller at de flirte godt  😊 Læreren forteller at hun hadde en veldig god følelse etter turen, både med tanke på samtalene, men først og fremst da elevene fikk vist kunnskap de ellers ikke har vist. 

Det å klare seg og selvstendighet 
I undervisningssituasjoner, som også i samisk tankesett, så ligger det alltid en bevissŧ plan bak oppgavene. Beviss tankegang, selv om det ikke alltid kommuniseres, det er det at Samisk Videregående skoles grunntanke er at læring skal styrke den enkelte elev slik at eleven selv skal klar seg. Selvstendigjet er ifølge Aimo Aikio (2010) sentralt i forhold til at eleven skal klare å håndtere egne følelser, mestrer sosiale relasjoner ja engasjerer seg i saker eleven brŧr seg om. Balto ja Kuhmunen (2014) anser betydningen av selvstendighet som en helhetlig prosess som styrker læring for livet. Vår skole anser videreføring av tradisjonskunnskapo som et samfunnsansvar, noen ganger er det veldig tradisjonelt og andre ganger i andre dimensjoner i det moderne samfunnet. Her kan du lese mer om skolens visjon